Organisasjonslivet er altså i ferd med å ta seg opp igjen etter sommeren, som et omvendt summende insektliv. Mye bra folk møtes igjen. Noen er litt brunere enn sist, noen litt lysere i håret, og mine minste søsken har blitt litt høyere. Sjøl har jeg fått tjukkere fingre på venstre hånd. En mer eller mindre gjennomtenkt annonse på seterkultur.no ga meg fem ukers jobb som geitebudeie i Mørkridsdalen.

Spire - Seterliv

Til vanlig studerer jeg miljø- og utviklingsstudier, og denne våren var jeg også med i Spires eminente Matutvalg. Dermed har jeg inne en hel del begreper og ideer om hvorfor bruk av Norges utmarksressurser, opprettholdelse av biomangfoldet i kulturlandskap, lokal matproduksjon og overlevering av tradisjonell kunnskap er viktig. Ganske kult å være med på det i det virkelige livet på bakken også! Tilskudd, pågangsmot og marked for lokale produkter gjør at det er liv laga for småskala, omstendelig og tilfredsstillende seterdrift i dette landet fremdeles.

 Spire - seterliv - geiter

Konseptet, enkelt fortalt, er å ta med seg dyra bort fra gården, noen ganger ikke så kjempelangt, andre ganger høyt til fjells, for at de skal kunne trives på frodige beiter. Selve seterdriften handler om melking og konservering av melk. Tradisjonen for dette er lang og bred i hele Europa, så vidt jeg har forstått. Listen av melkeprodukter man produserte til seters før i tida er lang: smør, rømme, brunost,  pultost, kvitoster av alle slag, surmelk – og alltid noen lokale spesialiteter. Sjøl lagde jeg brunost, fetaost, yoghurt, surmelk og noen veldig salte små kvitoster.

Spire - seterkultur - mat - ost

Syns du det høres ut som noe for deg? Jeg kan komme på tre enkle råd til den som har lyst til å jobbe på seter:

1) Skaff deg erfaring med gård og dyr. Den relativt lille erfaringa mi fra 2009 hadde faktisk endel å si, kanskje særlig for å kjenne den nødvendige sjøltilliten. Det å være glad i dyr er et fint utgangspunkt – så er det bra å også kjenne til hva slags vesen forskjellige dyr har for å kunne være snill mot dem på deres premisser. Erfaring får man lett gjennom frivillig arbeid! Sjekk wwoofnorway.org for mer eller mindre økologiske gårder i Norge som har lyst på hjelp. Natur og Ungdom arrangerer Grønt Spatak hver sommer, da får du både litt kursing og utplassering på en gård.

2) Vær litt forberedt på Det Fysiske Livet. En seter er jo alltid ulik en annen, og min var ganske enkelt utstyrt, men jeg tror man kan si at de fleste setrer har til felles at hverdagen inneholder løfting, bæring, vasking, skyving, banking og lignende i mye større grad enn en vanlig husholdning anno 2013. Særlig vasking!

3) Legg ut annonse på seterkultur.no.

Godt landbruk!

Innlegg av Henriette Stoltenberg Tryggestad fra Spires Matutvalg.