Det er sommer, og de fleste Spirer slapper forhåpentligvis av med en velfortjent ferie (om man ikke er så uheldig at man må sitte på et kontor midt på sommeren for å skrape sammen nok penger til å overleve studenttilværelsen). Selv merker jeg sommeren med en veldig mye roligere epostinnboks, noe som gjør at jeg kan bruke mer tid på å planlegge og glede meg til alt som skal skje til høsten.

Min egen grafiske framstilling av den fantastiske høsten vi har i vente.

Min egen grafiske framstilling av den fantastiske høsten vi har i vente.

En stund før sommeren, på Stormøtet i april, ble det valgt en helt ny gjeng med tillitsvalgte som har fått ansvar for styringen av Spire i året som kommer. Jeg tror vi har slått rekord i antall Kjernegruppemedlemmer: akkurat nå har vi hele tolv medlemmer! Alle sammen er supre folk som kommer til å vise seg tilliten verdig og møte alle utfordringer, og jeg er utrolig glad for at vi både har så flotte KG-medlemmer og ikke minst utvalgsledere! I år har vi valgt å introdusere to nye verv til KG, nemlig medieansvarlig og økonomiansvarlig. Det tror jeg er lurt for at vi skal få litt tydeligere ansvarsfordeling, og for at vi skal stå bedre rustet til å klare alle arbeidsoppgavene som følger med når Spire vokser som organisasjon.

Vi har allerede kommet godt i gang med arbeidet, og jeg har begynt å venne meg til den nye hverdagen som Spireleder. Om sommeren går alt litt saktere, slik det skal gjøre, men vi ligger ikke på latsiden. Vi har blant annet flyttet til nye, fine kontorlokaler i Mariboes gate 8. Jeg gleder meg til høsten kommer og Spire for alvor gjør sitt inntog i etasjen vi deler med Utviklingsfondet, slik at kontoret blir mer livlig. Lokalene er nye og lyse, og Spire har fått lov å beholde et lukket kontor der hvor Utviklingsfondet har byttet til åpent landskap. Da kan vi arbeide uten å være redd for å forstyrre andre.

Image

Jeg er fornøyd med nytt kontor og den fine Spireveggen hvor alle de tillitsvalgte er representert med fine bilder!

 

Vi har også kommet godt i gang med planlegging av semesterstart og høstens hytteseminar. Her har nestlederne Andrea og Siv Maren stålkontroll. I Oslo skal vi ha to infomøter: ett på Blindern og ett på Høyskolen i Oslo. Høstseminaret blir i helgen 13.-15. september, og der håper jeg mange fine Spirer blir med! Hytteturene er alltid hyggelige, og gir en god mulighet til å bli kjent med mange fra organisasjonen og få nyttig faglig påfyll og inspirasjon. Vi skal være på Tannlegehytta i Nordmarka denne gangen, og der er det plass til mange, så ikke nøl med å melde deg på når påmeldingen åpner!

Etter semesterstart sparker vi i gang kampanjearbeidet, og i høst skal vi jobbe med ikke mindre enn to kampanjer: Handelsutvalget skal ha høstkampanje om landran i september (vi tjuvstartet kampanjen med et leserinnlegg i Klassekampen) , og i oktober skal Matutvalget samarbeide med Utviklingsfondet om Superbondekampanjen. Her går det slag i slag, og akkurat nå planlegges det mange kule arrangementer, blant annet kick-off for landranskampanjen den 19. september og MatBeat-konsertkveld med Superbondekampanjen på verdens matdag 16. oktober. Dette blir sykt kult!!

Som om ikke det var nok: Vårkampanjen 2014 om (tada!) etablering av et nasjonalt Framtidsombud (ja, for dem som ikke husker det, ble dette temaet valgt som kampanje ett år til) starter arbeidet i høst og setter sammen et splitter nytt kampanjeutvalg i august. De som vil være med på dette, må slenge seg på og sende epost til kampanjeleder Lina Hamre (hamre.lina[at]gmail.com). Her ligger alle muligheter åpne for å ta vår vellykkede kampanje til et nytt nivå.

Internasjonalt Utvalg har også spennende dager for tiden, da de skal sette seg ned og arbeide med å lage Spires nye strategi for vårt internasjonale arbeid. Alle utvalgene forbereder seg på å delta på internasjonale konferanser i høst, både klimaforhandlinger, WTO-konferanse og matsikkerhetskonferansen CFS. Og selvfølgelig skal det være Stortingsvalg! Høstens kanskje mest spennende hendelse finner sted 9. september, så på høstseminaret skal vi enten feire resultatet eller drukne våre sorger og planlegge politisk strategi for de neste fire årene.

Her er det altså mye å ta fatt i for gamle og nye Spirer. Er du på jakt etter et sted å engasjere deg, enten det er i matsikkerhet-, klima- og handelsspørsmål, i internasjonalt arbeid eller med Framtidsombudskampanjen, håper jeg du kommer til oss. Vi vil gjerne bli flere, og her er porten høy og døren vid. Det fins ting å gjøre for enhver smak, så kom på et av infomøtene og hør mer!

Jeg ser fram til et innholdsrikt semester, og gleder meg til å gjøre verden litt bedre, steg for steg.

– Mari Gjengedal, leder for Spire