I Spire er vi mange som bruker det meste av fritiden vår på å jobbe for en rettferdig og bærekraftig verden. Noen ganger lurer vennene mine på hvorfor jeg orker utallige møter og lange netter foran datamaskinen. Som et svar vil jeg dele en youtube-video med en av ungdommenes tale fra klimaforhandlingene i Durban i desember 2011. Talen formidler, på en fantastisk måte, hvorfor vi må kjempe for at verdens ledere tar klimaansvar.

Denne talen er sett over hundretusen ganger på youtube – se den du også og bli inspirert:

 

Ungdomsorganisasjoner får ofte høre at de er radikale. At de krever handling som er politisk umulig. Jeg synes ungdomsdelegaten Anjali Appadurai fra USA på en utmerket måte forklarer hva som egentlig er radikalt:

«Det finnes ekte ambisjoner i dette rommet. Men de har blitt forkastet som radikale. Ikke politisk mulige. Langsiktig tankegang er ikke radikalt. Det som er radikalt er å endre jordklodens klima. Å ødelegge framtiden til min generasjon og dømme millioner til døden av klimaendringer. Hva som er radikalt er å fornekte at endring er mulig».

Å ikke prøve å endre verden ville vært kjedelig. Å kreve det som er politisk mulig og ikke det som jordkloden og menneskene trenger ville være feigt. Vi kan ikke gjøre annet enn å kjempe videre.

– Kari-Anne Isaksen (Leder for Spires Klimautvalg)