Jeg vil... Ha en ombudsperson for fremtidige generasjoner! - Siv

For litt over en måned siden delte regjeringen opp den tidligere superminster-posten til Erik Solheim og Norge fikk igjen én minister for miljø og én minister for utvikling. Mange har gratulert den nye utviklingsministeren Heikki Holmås med stillingen, og like mange har utfordret han til å tenke nytt innen utviklingspolitikken.

Vi i Rio må Rokke-kampanjen, vil si:
– Hei, Heikki! Kjempekult at du stiller opp til dialog med ungdommen! Vi vil rose deg for å ta deg tid til en samtale om fremtiden med de den angår mest.

Fredag 4. mai, klokken 16.00 på Litteraturhuset stiller utviklingsministeren i dialogmøte med ungdom om Rio+20-konferansen. Han vil svare på hvilke krav Norge vil fremme under forhandlingene i Rio, mens ungdommen kommer til å overlevere han sine krav til fremtiden.  Vi i Spire håper og tror at Heikki Holmås tar med seg kravene fra ungdommen til Rio+20-konferansen i juni.

Om du har noen tanker om hvordan du ønsker at framtidens bærekraftige samfunn skal være, bør du komme til Litteraturhuset neste fredag. Vi åpner for spørsmål fra salen. La oss vise den nye ministeren at ungdommen er engasjert og har en viktig stemme i alle politiske prosseser. Se mer om møtet her eller på Facebook.

Jeg vil...jeg vil... jeg vil...jeg vil... Akkurat nå vil jeg ingenting... Bare litt hensyn til menneskehetens fremtid... - Rafigh B., Oslo

Jeg vil... at Norge skal satse mer på utvikling av fornybar energi, som for eksempel bølgekraft. Som et av verdens rikeste land må vi gå foran som et godt eksempel! - Marianne Strøm

Jeg vil... at all sult skal ta slutt. At all fattigdom tar slutt. At alle har et sted å bo. At alle har et fredelig liv. At alle har rett til liv. - Cemer Ülkar, 19 år, og kommer fra Tyrkia, Istanbul og Oslo

Jeg vil... at verdens land setter bærekraftig utvikling og miljø foran økonomisk gevinst. - Sigrid Aasgard, Elvebakken

Jeg vil ...at verden skal utvikle fornybar energi, få en større satsning på EL-biler (i Norge), at Norge skal bli kvitt CO2'en sin selv isteden for at vi betaler Brasil for å ikke kutte regnskogen. - Benjamin Andsen Warang, 15, Oslo

Heikki kommer, kommer du?

– Zlata Turkanovic (Kampanjeleder for Rio må Rokke-kampanjen)