«Så vakker stjernehimmelen er», sa jeg. Christina så betuttet og trist på meg «Himmelen er slett ikke vakker i kveld, den er et mareritt!». Med ett skjønte jeg hva hun mente og våknet fra min vestlige drøm, flau over ikke å ha sett hele bildet.

Dette er beskrivelsen av en opplevelse jeg hadde for et år siden da jeg fulgte en bondefamilie i Øst-Kenya og så hvordan klimaendringene påvirker deres hverdag. For meg var stjerneklar og skyfri himmel et vakkert lite eventyr. For Christina og familien var det en utfordring. Det betydde mangel på regn – og vann.

Foto: Julie Lunde Lillesæter (Wind of Change)

Jeg besøkte Christina og familien midt i det som skulle være regntiden, men det ble en regntid uten regn. De ventet og ventet på regndråpene som skulle bidra til å spre spirer i åkeren og fylle vanntankene, men det ble bare tørrere og tørrere. Konsekvensen var at barna ble sendt hjem fra skolen fordi familien ikke hadde stor nok avling til å betale skolepenger og Christina ble mer og mer urolig for om de ville ha nok mat til familien fremover.

Slik er hverdagen for mange mennesker som lever tett på naturen og klimaendringene. Den dårlige nyheten oppi det hele er at det dessverre bare vil bli verre og verre… med mindre vi gjør noe med det.

Foto: Julie Lunde Lillesæter (Wind of Change)

Christina og familien gjør mye for å tilpasse seg og for å forhindre klimaendringene. De har skiftet til mer tørkeresistente plantetyper, de har lært nye systemer for å spare på vann og de planter trær for å bidra til å redusere CO2-utslipp. Tross lite ressurser så gjør Christina og familien utrolig mye for å bedre situasjonen.

Nå er det på tide at også vi i Norge gjør en skikkelig innsats. Det er vi i Vesten som har det historiske ansvaret for klimaendringene som rammer menneskene i Sør. Vi trenger å våkne opp fra drømmene våre og starte å engasjere oss i kampen mot klimaendringene.

Foto: Julie Lunde Lillesæter (Wind of Change)

Har du lyst til å være med? Da oppfordrer jeg deg til å støtte Spire i vårt arbeid for at Norge skal gå i front når det kommer til kutting i klimagassutslipp. Vi er avhengige av at Norge kutter 40 % av sine utslipp innen 2020 og at 2/3 av disse kuttene blir utført i Norge.

Følg Spire og Changemaker sin kampanje for Klimavår på Twitter  og Facebook, og meld deg inn i Spire ved å sende sms <Spire og din e-post> til 2434 (50 kroner).

– Julia Dahr (leder i Spire)