Spire har nå bestemt seg for å sette i gang med et prøveprosjekt på bloggen vår, der vi først og fremst skal være mer personlige og oppdatere bloggen oftere. Dette gjør vi fordi vi ønsker å skape en ny og annerledes kontaktflate med folk som har interesse av saker vi i Spire brenner for. På denne måten tror vi at vi vil gi et bedre innblikk i Spires hverdag. Først ut har leder i Spire, Julia Dahr, blitt bedt om å dele noen av hennes personlige tanker. De kommende ukene vil også utvalgskoordinatorene og andre i Spire dele sine tanker og opplevelser både i og utenfor organisasjonen.

Klimaendringene er vår tids største utfordring. Det er som Cubakrisen i slow-motion. I likhet med Cubakrisen i 1962 er det i dag mye som står på spill (global fred, katastrofer og millioner av menneskeliv). Forskjellen er imidlertid at konsekvensene av klimaendringene er så fjerne i tid og geografi. Det er først og fremst fremtidige generasjoner og mennesker i Sør som merker (vil merke) konsekvensene av våre utslipp. Ettersom folket i Norge ikke er direkte påvirket i vesentlig nok grad til å kjempe den kampen som saken trenger, bidrar dette til en treghet i systemet. En livsfarlig treghet.

Foto: Kevin Labianco / flickr.com

De siste årene har denne erkjennelsen bidratt til at jeg sakte men sikkert har bygget meg opp en ubehagelig skepsis til demokratiet. Hvordan skal vi kunne løse vår tids største utfordring når valgperiodene er så korte at politikere ikke blir bundet til langsiktig politikk? Det har vært en veldig drakamp inne i hodet mitt. I utgangspunktet er jeg jo veldig tilhenger av folkestyret, men hva skal man gjøre når Cubakrisen foregår i slow-motion og folk rundt en ikke ser det fordi det skjer for sakte og for langt unna? Man kan selvfølgelig prøve å engasjere folk, gjennom å spre kunnskap, men min erfaring er likevel at det går for sakte. Hva gjør vi da?

Foto: IceNineJon / flickr.com

Jeg er glad for å nå kunne si at denne voldsomme kverninga inne i hoet mitt nå har tatt slutt. Nylig har jeg lært om hvordan opprettelsen av en Ombudsperson for fremtidige generasjoner vil kunne bidra til mer langsiktig tenkning innenfor demokratiet. Dette er den løsningen som Spire nå  pusher på for at Norge skal fronte under Rioforhandlingene i juni. Les mer om Spires løsning her.

Jeg håper at Spire vinner denne viktige kampen!

– Julia