Jeg er litt utålmodig der jeg står å venter på en Margarita i baren på klimaforhandlingenes mottakelse. Jeg ser at den unge, kjekke forhandler ved siden av meg puster tungt ut, og jeg spør: «For how long have you been standing here?» Oppgitt svarer han: «Since the last commitement periode of the Kyoto».

Carrie Bradshaw med en sur (?) drink

 Mannens utsagn får meg til å tenke over; hvor langt er det mellom utslippsforpliktelsene egentlig? Siden Rio 1992, altså i over 18 år har det vært forhandlet på en internasjonal klimaavtale. Og dent enste vi har fått til på forpliktende utslippskutt er Kyoto-protokollen av 1997. En drink som egentlig smaker ganske vondt til å være den beste vi har. Partene, eller ingrediensene om du vil, står for omtrent 30% av verdens globale utslipp. Deres forpliktelsekutt i første periode (som de ikke lever opp til) vil bety omtrent 5% reduksjon av verdens klimagassutslipp. Spire vil kjempe for en ny forpliktelseperiode i Kyoto i Canucn, selv så sur den er – den må beholdes fram til vi får en bredere avtale. Med det må ta mindre en 18 år!

Skrevet av: Kari-Anne Isaksen