Merete i et frustrert øyeblikk under Convention of youth.

Vi har nå kommet til tirsdag 7. desember noe som betyr at åtte dager har gått siden forhandlingene startet her i Mexico. COP 16 er mitt første møte med internasjonale klimaforhandlinger og jeg vil gjerne dele litt av mitt inntrykk, mine følelser, mine erfaringer og mine tanker omkring det å være en nybegynner i COP.

Et internasjonalt klimatoppmøte innebærer flere faktorer som blant annet vanvittig mange mennesker samlet på et sted, kø, møter, forhandlinger og enorme mengder med informasjon og ny kunnskap som skal fordøyes.   

Ingunn fra Changemaker og Merete på Cancun Messe under COP16. Fortsatt litt forvirret!

De siste åtte dagene har jeg på et generelt grunnlag følt meg forvirret over all informasjon og alt som foregår, nervøs for ulike utfordrende oppgaver, stresset over ikke å skulle rekke over alt en skal gjøre i løpet av dagen og i noen situasjoner liten og overveldet over alle de kunnskapsrike og dyktige menneskene som er her. Men samtidig med alt dette har jeg følt meg så utrolig engasjert og inspirert i møtet med mennesker fra hele verden, glad for å være med på alt en internasjonal konferanse innebærer, stolt over det vi har oppnådd i forhold til ungdomsdeltagelse og virkelig nådd dette gode målet om å lære noe nytt hver dag!

Etter den første uken her i Cancun føler jeg at jeg har opplevelser og kunnskap som er av stor betydning for videre arbeid med klima hjemme i Norge og jeg er klar for å suge til meg alt av informasjon og nye erfaringer jeg vet jeg kommer til å få i det vi går inn i forhandlinges siste uke! Et ord som kan oppsummere dagene som har vært og vil komme i Cancun er; Spennende!!

Ikke fullt så forvirret i hengekøyen på hostellet vi kaller hjem under forhandlingene.

Skrevet av: Merete Nyhammer