Nå er de første fire Spirene – Guri, Lan, Anahita og Kamilla – på plass i København. Det har vi forsåvidt vært i noen dager, men det har skjedd så utrolig mye at vi ikke en gang har fått tid til å blogge! Men her kommer altså første post. Følg med – vi poster mer veldig snart!

Kamilla og Guri da bombehunder gjennomsøkte konferansesenteret.

Jeg vet ikke med de andre, jeg er tross alt en av de aller ferskeste Spirene, men for meg er det å være her i København og på Bella Center er en utrolig overveldende opplevelse. Som den yngste og, hehe, den med minst utdanning og minst peiling, ante jeg egentlig ikke hva jeg gikk til. Men nå som jeg er her skjønner jeg virkelig at jeg er med på noe stort. Hele København er fylt av en buzz – en klimabuzz – man sjelden opplever. Hvorhen du enn går, det Klima et sted skrevet står. Om du skjønner. Selv Coca-Cola-reklamene her handler om klima. Snakker om krampaktig Global Corporate Responsibility-forsøk. Jeg kjøper ikke den, Coca-Cola. Men det er forsåvidt en annen sak.

Bella Center, som altså er stedet hvor forhandlingene foregår, er helt enormt, og det er uhorvelige mengder av ting som skjer. Bare inne på senteret er det blant annet daglig flere titalls Side-Events, et hundretalls stands og en rekke demonstrasjoner. I resten av København finnes der opptil flere alternative klimakonferanser som går parallelt med COP15, i tillegg kommer en rekke arrangementer, konserter (for alle som måtte befinne seg i København den 15, anbefaler jeg på det aller sterkeste å få med seg godeste Gogol Bordello, det kan ikke bli annet enn fantastisk!), kunstutstillinger, osvosvosvosvosv. Det skorter ikke på engasjement. Det skorter ikke på oppmerksomhet rundt klimaspørsmålet. Så blir det spennende å se, i løpet av disse to ukene, om det skorter på politisk vilje eller ikke.

Spire danser sammen med resten av ungdomsnettverket for å vise at vi ikke godtar flere utsettelser.

På metroen her om dagen overhørte jeg to tenåringsgutter med saggebukser snakke om klimaproblemene. Kall meg gjerne dømmende, men når jeg tenker på tenåringsgutter med saggebukser som skal snakke om klima, tenker jeg at de stort sett snakker dritt. Men neida – selv ikke de er uaffiserte av klimasnakket her i København. Da jeg gikk av bussen hadde de faktisk overbevist seg selv om at klimaproblemene var reelle, noe de ikke gjorde da samtalen begynte. «Fuck mand, tenk om alt det her snakket om klimashit bare er … bullshit,» begynte den ene. «Ja forhelvede.» Men de resonnerte seg etterhvert frem til at det var et stort problem. Og de håpte at det kom en skikkelig god avtale ut av møtet. Jeg ble nesten litt glad i dem.

Vi bor forresten på båten Norrøna, som er blitt en slags norsk ghetto. Her bor blant annet hele NRKs team og de fleste andre journalister, samt mange representanter fra ulike klimaorganisasjoner. Perfekt sted å markesføre oss på, altså! Akkurat nå sitter jeg utenfor Enovas tapasminglekveld, hvor effekten av gratisvinen har begynt å gjøre sitt inntog hos flere av de middelaldrende damene. Alltid sjarmerende, det. HEHEH. Heldigvis er flere av Spirene gode til å mingle, og vi har allerede gjort oss godt bemerket med de flotte gensrene våre. Det var faktisk en utrolig hyggelig dame som stoppet meg på gaten i dag for å høre hva denne fine genseren handlet om. Spire er i ferd med å sette seg selv på kartet, jippi.

Uansett. Jeg vil påstå at vi har brukt tiden vår her so far very good. Anahita løper rundt fra møte til møte, Lan jobber som en helt med artiklene sine og Guri har snart blitt venner med alle på hele klimakonferansen. Selv skriver jeg blant annet artikler for alle Bergens kuuleste lokalaviser, hø hø. Vi har masse spennende å gjøre fremover, så det er bare å følge med!

En ting som må nevnes, er det utrolige YOUNGO-nettverket Spire er blitt en del av. Det består av ungdommer fra 100 land, og man regner med at ca. 1000 av ungdommene i nettverket er representert på konferansen. I helgen var vi på COY, hvor vi fikk delta på workshops for å lære det vi trengte før møtet. Nå har vi morgenmøter hver dag, og vi er alle med i forskjellige working groups. Det er utrolig inspirerende å se hvor mange flinke ungdommer som er her! For å sitere Twitter-kontoen til Guri: «Please don’t call youth «future leaders» on climate. Tell it like it is and just call them leaders!»

Som dere ser, kommer ikke jeg til å være deres fremste kilde til informasjon om selve klimaforhandlingene. Jeg kan desverre ikke nok om det. Men jeg lærer! Og, heldigvis har vi mange andre flinke folk som tar seg av den delen. Så, stay tuned!

paz y mas,

– Kamilla

